BHV op kantoor: waar moet je rekening mee houden?

Behulpverlening is een erg belangrijk onderdeel op de werkvloer. Het zorgt met name voor de veiligheid van werknemers en een veilige werkomgeving. Hiernaast is het ook verplicht om een BHV’er op kantoor te hebben in het geval er een ongeval voorkomt. Maar waar moet je als werkgever precies rekening mee houden en wat is belangrijk qua een veiligere werkomgeving? Wij vertellen je er graag meer over!

Een BHV’er op de werkvloer

Tegenwoordig mag een werkgever zelf bepalen wie er BHV’er wordt binnen het bedrijf en hoeveel mensen dit moeten doen. Het is dan wel belangrijk dat je bepaalt hoeveel BHV’ers er nodig zijn voor de grootte van de organisatie. Kijk naar hoeveel mensen er in dienst zijn en houd hiernaast rekening met vakanties en verschillende ploegdiensten. Vervolgens kun je een paar mensen aanwijzen die BHV’er zijn en die elkaar kunnen afwisselen, voor als ze dus op vakantie gaan of niet werken.

BHV applicatie

Hiernaast is het goed om te investeren in een BHV app. Dit is in principe een alarmering middels een app op je smartphone. Zo ben je niet meer afhankelijk van papieren dossiers en handmatige administratie. De app geeft je in één oogopslag weer hoeveel aanwezige BHV’ers er zijn en je krijgt een melding in het geval van een noodsituatie. Zo kun je snel en effectief reageren, wanneer de oproep binnen komt.

Materialen op werkvloer

Als werkgever is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je juiste materialen aanwezig zijn op kantoor. Dit wil zeggen dat je een EHBO doos hebt, een brandblusser, branddeken en veiligheidshesjes. Het is natuurlijk ook vanzelfsprekend dat je in elke ruimte een rookmelder hebt hangen en dat je een nooduitgang hebt, waar alle werknemers naar buiten kunnen in het geval van nood. Bewaar al deze spullen op een overzichtelijke plek waar iedereen ook vanaf weet.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *